RSS

Ayu nye bila pakai BaJu KurUNg..

Assalamualaikum semua…! Kali ini saya n kongsi cerita pasal baju kurung. Bila korg  selalunya pakai baju kurung? Adakah hanya pada hari raya…? Sebenarnya, saya suka tengok pompuan pakai baju kurung…ayu jer….sangat ayu.  Tambah2 zaman sekarang ni org slalu pkai baju kurung kain cotton, dan baju kurung moden. Pakai plak dengan shawl yg bersesuaian …lgi la cantik kn…
Kat sini saya nak cerita ckit sejarah baju kurung.  Baju kurung merupakan pakaian tradisional Melayu. Sehingga kini, baju kurung tetap menjadi pilihan perempuan untuk ke kampus, tempat kerja, dan majlis2 rasmi. Sebenarnya, baju kurung sangat menampakkan imej keayuan dan kesopanan yang mana sesuai dengan ciri2 Melayu sejati.
Menurut Judi Achjadi dalam buku “Pakaian Daerah Wanita Indonesia”,
menyatakan bahawa baju kurung diperkenalkan di Indonesia oleh
pedagang-pedagang Islam dan India Barat. Baju ini mempunyai pengaruh
Timur Tengah seperti potongan leher berbentuk Tunik, iaitu bentuk leher
yang mula-mula dipakai oleh orang Arab zaman silam.
Pada zaman dahulu, baju kurung dicipta dalam keadaan ketat dan singkat, namun ia telah diubah menjadi keadaan seperti sekarang. Sangat cantik kan…? So…pkai la baju kurung selalu, bakal mak mertua pun suka. Hehehe…. Kenal tak Ana Rafali?? Perasan tak dengan imej yang dibawa nya.. bukan senang kan nak jumpa artis yang bawa imej baju kurung. Saya berasa sangat bangga ketika melihat nya sebab ada jgak artis yang nak bwak imej Melayu asli.
So, baju kurung ini sebenarnya boleh digayakan dengan pelbagai gaya. Tapi kena la cari tudung atau selendang yang bersesuaian dengan baju tu… then, anda akan kelihatan sangat cantik.. tengok contoh kat bawah ni….=)



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

nhzdini said...

btol3... sokong yaya... hehehe... kalo bkn kte sape lg yg nak teruskan tradisi yg baek niy kan.. bju kurung sesuai tok ape shj mjlis sbb ye nampak sopan...

yayarydaz said...

yeah...thats right!! im strongly agree....that why i post it on my blog..hihihi

Post a Comment